Drie simpele oefeningen voor focus zonder stress

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Wie herkent dit niet: je wilt iets op tijd afmaken, dus de spanning bouwt op waardoor je juist langzamer lijkt te werken. Je word gespannen doordat mensen om je heen zich druk maken en dat op allerlei manieren uiten. Of doordat je zelf zorgen hebt over zaken zoals geld.

Gelukkig hoef je geen yoga-expert te zijn om op elk gegeven moment tijdens je werk te ontstressen.

De volgende drie oefeningen zijn simpel en kunnen overal uitgevoerd worden. Deze oefeningen werken zowel met als zonder de aanwezigheid van paarden! Hoe meer je ze oefent, hoe gemakkelijker je ze gaat inzetten op die momenten dat je het nodig hebt om te focussen en je spanning af te vloeien.

1. Haal adem voor rustige focus

  • Adem diep in door je neus naar je onderbuik. Stel je voor dat je romp een blaasbalg is, of dat er een ballon in zit die je op wilt blazen. Zuig de lucht naar binnen door je onderbuik uit te zetten. Vul je hele romp.
  • Adem iets langer uit dan in door je onderbuik weer in te laten zakken, terwijl je je ribbenkast ontspannen houdt.
  • Houd je longen drie tellen leeg voor je opnieuw inademt.
  • Herhaal dit drie keer.

2. Pak je concentratie terug

  • Pak de palm van je ene hand met tussen duim en middelvinger van je andere hand.
  • Knijp en masseer het gevoeligste punt precies in het centrum van je handpalm zo stevig als je aankunt.
  • Houd de druk erop tot het punt minder pijn doet.
  • Haal ondertussen rustig adem door je neus naar je onderbuik.
  • Herhaal dit een paar keer, met beide handen.
  • Let op wat je voelt in je nek, schouders, en voorhoofd terwijl je deze oefening doet.

3. Verwerk je spanning bewust

    • Concentreer je op je gevoel van spanning. Als het ergens in je lichaam voelbaar is, concentreer je daarop.
    • Maak het gevoel groter in je bewustzijn. Adem er naartoe. Ga er met je hele bewustzijn “in zitten”.
    • Laat het er zijn. Geef het de ruimte, met alle gedachten en conclusies die erbij horen. Merk hoe het gevoel van spanning eerst groter wordt, en dan vanzelf weg-ebt.
    • Ga dan gewoon weer door met waar je mee bezig bent.

Door: Josselien Janssens, Trainer-coach, Eponaquest Instructeur

Leave a Reply

Your email address will not be published.